TMG verwacht niet langer dat het genormaliseerde bedrijfsresultaat (ebitda)
dit jaar op circa 50 miljoen euro zal uitkomen. Een nieuwe voorspelling werd
niet gegeven.
In de eerste 6 maanden van dit jaar werd een genormaliseerd bedrijfsresultaat
behaald van 16,5 miljoen euro. Dat is een daling van 15,2 miljoen euro in
vergelijking met een jaar eerder. De advertentieopbrengstengingen met 10
procent omlaag, de internetopbrengsten daalden licht. De totale omzet van
TMG zakte tot 282 miljoen euro, van 284 miljoen euro vorig jaar.
Hyves
Het moederbedrijf van De Telegraaf, radiozender Sky Radio en sociale
netwerksite Hyves boekte in de eerste helft van het jaar een nettowinst van
8,7 miljoen euro, tegen 13,2 miljoen euro een jaar eerder.
Bij Telegraaf Media Nederland daalden de opbrengsten met 9,7 miljoen euro tot
216 miljoen euro. Bij alle krantentitels gingen de opbrengsten omlaag, maar
vooral de regionale dagbladen en de huis-aan-huisbladenhadden het moeilijk.
Beter luistercijfers
Bij Sky Radio gingen de advertentieopbrengsten juist omhoog in het eerste
halfjaar, dankzij betere luistercijfers. Hyves leed verlies, maar dankzij
verschillende ingrepen verwacht TMG dat in de tweede jaarhelft het resultaat
zal verbeteren.
Eind vorig jaar maakte TMG een strategie voor de periode tot en met 2016
bekend. Het bedrijf beschouwt 2012 daarom als een "transitiejaar". De nieuwe
strategie van TMG voorziet onder meer in forse kostenbesparingen, waarbij
veel banen moeten verdwijnen. Volgens TMG heeft de ondernemingsraad recent
een positief advies op hoofdlijnen gegeven en kan met de uitvoering van de
plannen worden gestart.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl